سفر به میانکاله

سلام دوستان عزیز

هفته پیش سفری داشتیم به میانکاله بهشت پرندگان همراه با دوستان بسیار خوب و جدیدی که از آشنایی و دوستی با هاشون خیلی لذت بردم و سفری بسیار خوب را برای من ساختند.

گرچه سفر کوتاه بود اما پر از خاطره .

زمان حرکت ۵ صبح جمعه از تهران به سمت جاده فیروزکوه  نزدیکای جاجرود سرمای هوا زیاد شد طوری که ترمز دستی مینیبوس ما یخ زد  ساعت حدود ۸ صبح رسیدیم فیروزکوه که فکر کنم دمای هوا ۲۰ درجه زیر صفر بود  گازوییل مینیبوس در حال حرکت داشت یخ میزد. توقفی کردیم برای خوردن صبحانه که هنگام پیاده شدن با منظره بسیار زیبایی روبرو شدیم. همه جا برف بود و بخار که حالت رویایی به ان بخشیده بود

بعد از خوردن صبحانه حرکت را به سمت قائم شهر و دشت ناز سای برای دیدن گوزن زرد ایرانی را اغاز کردیم حدود ساعت ۱۲ رسیدیم به دشت ناز ساری محل زندگی گوزن زرد ایرانی. منطقه ای که با فنس کشی محصور شده و جنگل بلوط که برگریزان٬ زیبایی آن را چند برابر کرده بود. ورود به منطقه با نشان دادن مجوزهای لازم سوار بر تراکتور برای دیدن گوزن ها شروع شد. برای دیدن گوزنها لازم بود با تراکتوری که برای غذا دادن به آنها استفاده میشد حرکت کنیم چوت فقط از این طریق میشد به آنها نزدیک شد.

چند هفته ای بود که زنده گیری گوزنها برای فرستادن به محل اصلی زندگیشون در جنوب ایران یعنی منطقه کرخه آغاز شده بود و حدود ۳۰ تا ۳۵ گوزن در منطقه بیشتر نبودند. دسته های بزرگ کبوتر هم به زیبایی منطقه افزوده بود  و تصاویر بدیعی را در کنار گوزنها ساخته بودند.

گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری

بعد از بازدید از گوزنها برای صرف ناهار به درب ورودی پارک رفتیم و ناهار را خوردیم و حرکت به سمت تالابی زیبا نزدیک به میانکاله را آغاز کردیم تالاب لپوی زاغمرز که در نزدیک میانکاله هست یکی دیگر از مکانهایی هست که تعدادی از پرندگان برای استراحت به ان جا می ایند اما به خاطر شکار بی رویه سال به سال تعداد پرندگان در لپوی زاغمرز رو به کاهش است و یکی دیگر از مشکلات وجود نیروگاه برق و بندر امیر آباد هستند که هرکدام به نوبه خود در حال از بین بردن میانکاله و لپو میباشند.اما این تالاب هم زیبایی های خاص خود را دارد که ما را تا شب مجذوب خود کرد. فکر کنم عکسها گویای این زیبای باشند.

یک دسته اردک سرسبز در حال پرواز از لپوی زاغمرز

دسته های پراکنده از انواع مرغابی ها که بیشتر اردک سر حنایی هستند و یک کشیم کوچک

منابع بزرگ ذخیره نفت کنار تالاب بین المللی که نشتی آن الودگی های زیادی را به وجود اورده

منظره ای زیبا از لپوی زاغمرز

غروب زیبای تالاب لپوی زاغمرز

بعد از تاریک شدن هوا به سمت محلی حرکت کردیم که دوست بسیار عزیزم عرفان منصوری از قبل برای ما تدارک دیده بود تا شب را در انجا استراحت کرده و صبح زود راهی تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله شویم.

ادامه دارد.............

یکی دیگه

فرهاد عکس ها خيلی عالی هستن :) کلا سفر خيلی خيلی خوبی بود. قبول داری؟ تو اين چندين سفر ميانکاله برای من اين بهترين و پر بار ترين شفر ميانکاله بود. از هميشه هم بشتر حيات وخش و پرنده ديديم :)

سعید

گزارش طبيعت گردی کامل و عکسهای زيبايی بود فرهاد خان اگه ممکن از پارک دشت ناز ساری عکسهای ديگه هم بگذار

mohammad

salam bimarefat hala tanha tanha miri digeeee

محمود

سلام فرهاد جان خوبی دستت درد نکنه سفرنامه جالبی بود ولی خوب سانسور هم داشتی ناقلا سری به ويلاگم بزنی خوشحال ميشم راستی من لينک وبلگتو تو وبلاگم ميذارم خوشحال ميشم تو هم به ما افتخار بدی به اميد ديدار دوباره

روشنک شهبازی

سلام خيلی برام جالبه که بعد اين همه وقت تازه امروز وبلاگ شما رو کشف کردم ...!!! و واقعا از اين کشفم خوشحالم موفق باشيد

lone wolf

خيلی نامرديه اين سفرها رو يواشکی ميرين و به هيشکی هم خبر نميدين!

نادر

سلام . کوهستان بُل در شمال شرقی شهرستان لامرد در استان فارس در کنار کوه گاوبست به ارتفاع تقریبی 1800 متر در منطقه ای به طول حدود 35 و عرض 15 کیلومتر قرار گرفته است .به دلیل صعب العبور بودن کمتر کسی می تواند وارد این منطقه بکر طبیعی که تنوع حیات گیاهی و جانوری آن کم نظیر است گردد .حیواناتی نظیر گرگ ، کفتار، شغال، روباه ، بز کوهی ، میش ، قوچ ، جوجه تیغی ، خرگوش ، گراز و پرندگانی چون کبک ، تیهو، شاهین ، لاشخور و ... به وفور در این منطقه یافت می شود . از نظر تنوع گیاهی درختان بن ( بنک ) که عمر بعضی از آنها به بالای 200 سال می رسد ، بادام کوهی و وحشی ، انجیر ، کنار ، آویشن ، انقوزه و انواع گلهای وحشی که در فصل رویش واقعا این منطقه را رنگارنگ می کنند دیده می شود .متاسفانه در حال حاضر فردی طماع و فرصت طلب با تطمیع مقامات محلی اقدام به آوردن ماشین آلات راهسازی و احداث جاده ماشین رو از ظلع شمالی منطقه نموده است .

. شنیده ها حاکی از آن است که فرد مذکور به دنبال پرورش بز، گوسفند و شتر در این منطقه است . ناگفته پیداست که اگر پای حتا یک نفر شتر به این منطقه برسد باید فاتحه این منطقه خوانده شود . با این حال تلاش اهالی و دلسوزان محیط زیست در منصرف کردن این فرد تا به حال به جایی نرسیده است . ایشان با تطمیع و پرداخت رشوه به کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست تا به حال توانسته است کار خود را قانونی جلوه دهد . از شما درخواست می کنم برای نجات این منطقه از یک فاجعه زیست محیطی پیام ما را به همه NGO ها و تشکل های دوستدار محیط زیست به خصوص جناب آقای اینانلو برسانید . باشد که بتوانیم این منطقه بکر و دست نخورده را لااقل برای چند سال آینده حفظ کنیم . من آماده هر نوع همکاری و دادن اطلاعات بیشتر در باره این منطقه هستم . با

فرهاد رضوی

سلام دوست عزيز آقا نادر کاش ادرس ميلی يا تلفنی از خودتون برای من ميگذاشتيد تا بتونم تماس بگيرم اما در هر صورت به شما کمک خواهيم کرد.

فاطمه متین فر

سلام.وبلاگ بسیارعالی دارین.خوشحال میشم ازوبلاگ چشمهای همیشه بیدارزمین هم بازدیدنمایید.اجازه دارم وبلاگ شمارالینک نمایم؟[گل]