حیات وحش ایران

سفر به میانکاله
نویسنده : فرهاد رضوی - ساعت ٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱٠/۱٢

هفته پیش سفری داشتیم به میانکاله بهشت پرندگان همراه با دوستان بسیار خوب و جدیدی که از آشنایی و دوستی با هاشون خیلی لذت بردم و سفری بسیار خوب را برای من ساختند.

گرچه سفر کوتاه بود اما پر از خاطره .

زمان حرکت ۵ صبح جمعه از تهران به سمت جاده فیروزکوه  نزدیکای جاجرود سرمای هوا زیاد شد طوری که ترمز دستی مینیبوس ما یخ زد  ساعت حدود ۸ صبح رسیدیم فیروزکوه که فکر کنم دمای هوا ۲۰ درجه زیر صفر بود  گازوییل مینیبوس در حال حرکت داشت یخ میزد. توقفی کردیم برای خوردن صبحانه که هنگام پیاده شدن با منظره بسیار زیبایی روبرو شدیم. همه جا برف بود و بخار که حالت رویایی به ان بخشیده بود

سلام دوستان عزیز

گرچه سفر کوتاه بود اما پر از خاطره .

بعد از خوردن صبحانه حرکت را به سمت قائم شهر و دشت ناز سای برای دیدن گوزن زرد ایرانی را اغاز کردیم حدود ساعت ۱۲ رسیدیم به دشت ناز ساری محل زندگی گوزن زرد ایرانی. منطقه ای که با فنس کشی محصور شده و جنگل بلوط که برگریزان٬ زیبایی آن را چند برابر کرده بود. ورود به منطقه با نشان دادن مجوزهای لازم سوار بر تراکتور برای دیدن گوزن ها شروع شد. برای دیدن گوزنها لازم بود با تراکتوری که برای غذا دادن به آنها استفاده میشد حرکت کنیم چوت فقط از این طریق میشد به آنها نزدیک شد.

چند هفته ای بود که زنده گیری گوزنها برای فرستادن به محل اصلی زندگیشون در جنوب ایران یعنی منطقه کرخه آغاز شده بود و حدود ۳۰ تا ۳۵ گوزن در منطقه بیشتر نبودند. دسته های بزرگ کبوتر هم به زیبایی منطقه افزوده بود  و تصاویر بدیعی را در کنار گوزنها ساخته بودند.

گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری

بعد از بازدید از گوزنها برای صرف ناهار به درب ورودی پارک رفتیم و ناهار را خوردیم و حرکت به سمت تالابی زیبا نزدیک به میانکاله را آغاز کردیم تالاب لپوی زاغمرز که در نزدیک میانکاله هست یکی دیگر از مکانهایی هست که تعدادی از پرندگان برای استراحت به ان جا می ایند اما به خاطر شکار بی رویه سال به سال تعداد پرندگان در لپوی زاغمرز رو به کاهش است و یکی دیگر از مشکلات وجود نیروگاه برق و بندر امیر آباد هستند که هرکدام به نوبه خود در حال از بین بردن میانکاله و لپو میباشند.اما این تالاب هم زیبایی های خاص خود را دارد که ما را تا شب مجذوب خود کرد. فکر کنم عکسها گویای این زیبای باشند.

یک دسته اردک سرسبز در حال پرواز از لپوی زاغمرز

دسته های پراکنده از انواع مرغابی ها که بیشتر اردک سر حنایی هستند و یک کشیم کوچک

منابع بزرگ ذخیره نفت کنار تالاب بین المللی که نشتی آن الودگی های زیادی را به وجود اورده

منظره ای زیبا از لپوی زاغمرز

غروب زیبای تالاب لپوی زاغمرز

بعد از تاریک شدن هوا به سمت محلی حرکت کردیم که دوست بسیار عزیزم عرفان منصوری از قبل برای ما تدارک دیده بود تا شب را در انجا استراحت کرده و صبح زود راهی تالاب و پناهگاه حیات وحش میانکاله شویم.